Saturday, March 15, 2008

TIKTOK..

PS. i wrote this short story.



"Tiktok"



Tiktok time is ticking. Agak funny juga kalau you tengok the way things are. Dan how ia begitu lucu jua. Kadang –kadang kita sendiri yang coba untuk mengatur cara kehidupan akan tetapi yang sebenarnya hidup dan jalan jalan hidup di tentukan oleh yang Maha Esa. Nak buat satu cerita mungkin agak menyakitkan hati, namun apa jua ia amat mencabar dalam kehidupan ini untuk menerusi kehidupan yang lebih baik dan matang.


Misalnya baru juga kawan I mengongsikan cerita mengenai pembantu rumah nya yang baru. Dia tinggal di rumah seorang diri, dan semua orang keluar dengan hal sendiri. Apa lagi ceritanya, pembantu rumahnya memasak di siang hari, (ha…ha… aku ketawa belum habis bercerita) kemudian selepas memasak, dia meniup-niup tambak di dapor. Mesti tidak pandai menggunakan tambak kan? Apa lagi yang terbayang di kepalaku, ya lah mesti dari perkampongan ne. Memasak memakai arang? “eh..eh… masih ada kah yang menggunakan arang untuk memasak? Banyak persoalan yang tertanya-tanya di hatiku. Dan aku terus senyum.. dan kawan I pun terus ketawa….

Bertukar lagi dengan cerita satu, Pertemuan pandangan pertama, teringat pada waktu yang begitu sibok. Membuat persiapan utuk satu acara. Dari pintu terpandang satu figure yang menarik perhatian. Terus berjalan masok kepertengahan dewan tanpa memedulikan apa jua. Bilik begitu berebut-rebut dengan gelagat-gelagat orang-orang yang melintas ada yang ke kanan dan ada yang ke kiri. Entah keaadan tension sekali.

Setiap mata memandang ke satu arah yang sama. Kelihatan seorang lelaki yang nampak muda memakai kacamata yang biasa. Ku ingat piun. Rupanya pegawai yang in charge. Lembut caranya bercakap memperkenalkan dirinya.

Di dalam hati ku…..“Kalau sakit carilah doctor. Kalau sunyi carilah teman. Kalau susah carilah kawan. Kalau lapar carilah makan. Kalau sepi carilah kasih. Apa saja aku suka, aku kata….” (mendengar kan lagu yang dinyayikan)… sambil berjalan ke satu tempat yang lebih selesa.


Di satu tempat corner yang agak ok suasana nya, di sana ada beberapa orang yang sibok terlari-lari mencari barang untuk di gunakan pada acara itu. Duduk di atas sofa yang berwarna merah (my favourite color).. yang begitu nyaman sekali, lalu duduk lah lelaki ini di sebelah ku. Mengeluarkan pen dan kertasnya menerangkan apa yang patut di lakukan nanti. Merenung terus ke matanya, membuka coatku, semua terdiam.


“Eh… kuat jua bau perfume atu…” sambil mengenyit-genyitkan hidungnya dengan selamba saja. Lalu mengingsutkan dirinya sedikit ke kanan. Terkejut dan terdiam serta surpise aku dibuat nya dan dalam hati ku berkata “kurang sopan lelaki ni, apa perasaan nya”….


Tidak menghiraukannya, lalu meneruskan dengan kerja. Di situ lah titik pertemuan yang membawa dua insan bersatu. Dengan keegoan menarik hati. Dengan mata dan hati yang buta, tidak mengenal sapa lawan dan sapa sebaliknya… oh well…. Dats another story….


Menghadiri perkahwinan yang sepatutnya berakhir dengan keceriaan tetapi berakhir dengan tangisan. Tiktok…. Cepat kan. Dengan sekelip mata segalanya boleh berubah. Sepanjang majlis perkahwinan minggu ini, ada ada saja yang berlaku. Semuanya bagai tidak kena. Semua perasaan mau dijaga. Yang menguruskan majlis dan pengatin semua banyak karenah. Semua mau menang. Menang untuk apa? Semua tidak mau bertolak ansur. Semua mau kemahuannya saja yang betul. Betul apa? Hasut-menghasut memuaskan nafsu masing-masing. Rasa puas. Rasa buas. Entah aku pun tidak mengerti.


Terjadi lah sesuatu yang tidak menyenangkan hati. Civil war antara adek-beradek, saudara-mara apa tah lagi ibu kandung. Semua memyimpan dendam. Tidak berpuas hati dengan keadaan. Kemahuan tidak di tunaikan. Meruap-ruap menimbulkan satu cetusan pergadohan. Akhirnya yang berkahwin, membawa memori yang sedih.


Semua ini di lihat selepas sepuloh tahun. Sebagai penggajaran dalam hidup, tidak semua yang di ingini akan dapat di kecapi. Kehidupan begitu misteri untuk kita memahami… tiktok…tiktok….tiktok…….

No comments: