Saturday, June 26, 2010

NIKMATILAH HIDUP TERIMALAH YANG BISKITA PEROLEH SEBAGAI NIKMAT

TANYAKAN DIRI KITA - Apa sebenarnya yang tidak ada pada diri kita?

Banyak hal yang kita tidak miliki, jika pun memiliki, masing-masing berbeda. Yang sama kita miliki -

Orang punya hati, kita juga punya hati
Orang punya mata, kita juga punya mata
Orang punya telinga, kita juga punya telinga dan seterusnya

Meskipun sama bentuk pemilikannya tapi belum tentu sama cara memfungsikannya. Hanya orang-orang yang beriman yang boleh memfungsikan semua organ tubuh dan segala sesuatu yang ada padanya, sesuai dengan fungsi yang sebenarnya/semestinya dan sewajarnya.


Allah berfirman:

Dan sungguh Kami jadikan untuk isi neraka jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami ayat-ayat Allah, mereka mempunyai mata, tetapi tidak dipergunakan untuk melihat tanda-tanda kekuasaan Allah, dan mereka mempunyai telinga, tetapi tidak dipergunakan untuk mendengarkan ayat-ayat Allah.

Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Meraka itulah orang-orang yang lalai. (Al A'raf: 179)


Apa sebenarnya yang kita miliki?
Kita sebenarnya tidak memiliki apa-apa. Kita hanya memiliki SEMANTARA.



Membari takut jua tu. Pun ada yang berani mengata-mengata. Mmmm... tidak berfungsi kali. Macam tah you atu Kekal, walhal Semantara saja tu. Puas puas tah mengritik, mengomen, tapi puas puas tah jua bertaubat awal. Sama sama belajar dari kemarahan, kebencian yang ada dalam hati, jadi penyakit hati. Bersih kan tah dengan berzikir dan berdoa dengan Al-Asma Al-Husna.

Salam.. dan selamat malam. Mudah-mudahan kita semua serta keluarga, kawan kawan yang baik, dan kawan kawan yang tidak sayangkan kita dan keluarga nya jua, dan yang baru kita kenali dan akan kita kenali, dalam lindungan Allah. Jauhkan dari hasutan Iblis dan syaitan, dan mudah-mudahan diberkati dan dirahmati Allah dalam apa jua yang kita lakukan setiap hari. Amin..

Psst.. biar segalanya dengan NIAT dan MAKSUD YANG LURUS. Insyallah ..

No comments: