Wednesday, March 16, 2011

BEKANTUT BETARAP.

Haha.. senyum jua ku. Awal pagi bangun. Zoom at 5.50am for yoga. Tekantut betarap di buat nya dalam doing inhaling and exhaling. Breathing dari abdomen relaxes. So relax banar muscle and 'hush'.. kantut. Kantuk kosong. I guess when i say kantut, probably yang berisi. That's why ia di panggil kantut. Patut keluar angin. Tapi ia nya keluar like kantut but nada bau, inda berisi.

And betarap-tarap. Bagus jua kali i recon when angin keluar. When bangun pagi you stretch dulu kan. Angin-angin akan keluar dari mulu mean betarap and dari dubur bekantut. So bila you mandi awal pagi dengan air yang suam panas, relaxes muscles. And lepas atu berwudu, dan sembahyang. Nyaman rasanya.

Then latihan breathing melalui yoga. Menenangkan. Just as one exercise yang boleh menenangkan dan menguatkan muscle yang CORE dari dalam. Masa mula-mua atu, wah, bekajaran badan. Lama dalam beberapa kali yoga, Alhamdulillah .. inda jua kajar-kajar as it was before. Muscle nya inda kuat. Lemah musclenya. So that is why kajar kajar.

Kalau badan rasa ada yang foreign, mesti dikeluarkan nya dari mulu. Sama ada muntah, betarap angin etc. Dan kadang beria-beria, cirit, bekamih etc. Bepaloh seluroh badan. Makna nya badan mengeluarkan toxic. Mesti keluar punya.

Oh .. jua. Ramai jua yang beranak, bertanyakan kenapa harus di induce kan mengeluarkan anak? Dari pandangan bisdiorang, jangan tah di paksa untuk mengeluarkan. Jika perlu, jika ada masalah baru tah. Ani yang biasa pun kan di paksa. Jua tindakan badan, jika sudah cukup ada dalam badan, pandai jua mengeluarkan sendiri tu. Inda payah tah di paksa-paksa.

I remember last time in 1998, June 19 on Friday afternoon that was, i was induce to keluarkan my baby. So sakit nyaman ada jua. Memang sudah tau sakit, so terpaksa lah menyukai kesakitan atu. Memang nyawa tu. Kalau salah siap inda lagi meliat dunia. Tapi Alhamdulillah.. sudah 13 tahun coming tu tahun ani 2011. Alhamdulillah. So di induce sebab berak dalam perut. Mula-mula melangoi. Lepas atu di baca lah satu zikir yang di beri kan oleh kawan ahli keluarga dari Egypt, zikir dari salah satu surah dalam ayat Al Quran.

Mula-mula kan kena sindok. Doktor buat preparation. Sekali inda semana-mana kepala nya balik normal position. Happy all the nurses. Ada three nurses bidan and three doctors that time. Nurses to make sure i am confortable, and clean from blood etc. And doctors, one untuk memastikan my son bila keluar nanti, di bersihkan dulu nose tube nya all the way in, and one doctor from the epidural and one doctor to monitor my rahim untuk memastikan anak keluar dengan sempornanya. Wow!! I remember my mom standing ngam ngam di hujung katil atas kepala. Nilu kali ah.. tapi i was Alhamdulillah okay.

So keluar push push punya push, di hujung nyawa rasannya kan mempush akhirnya keluar kepala. Doctor yang satu atu menyuroh berhenti push. Biar kepala nya saja keluar. So biar lah kepala nya keluar. Masok tube ani ke hidung, ke mulut and etc. Clear and clean, bah nya doctor satu lagi 'Push' tia nya.. bah push lah. Alhamdulillah .. Ya Allah. That's was the amazing experience of me in my life.

Berak jua punya pasal tu, keluar terpaksa di induce. Supposed date lahir pada 29th June 1998, oleh kerana nya doctor keplanya damit sikit dari normal, apa lagi panik lah. So again, minum air yang bebacakan dari ayat ayat suci Al Quran, Alhamdulillah ke tiga hari atu tanda my son kan keluar. Makanya lahir lah my son on the 19th June 1998.

Cerita dari awal pasal bekantut and betarap. Kalau ada barang foreign dalam badan, InsyaAllah akan keluar jua tu. Kalau inda mau keluar, berusahalah.

No comments: