Wednesday, September 22, 2010

Hospital

Kalau kan bawa kanak-kanak ke hospital, baik tah ibu bapa or penjaga larang kanak-kanak atu belari-lari, berteriak-berteriak and bemain-main di luar lorong hospital. Sudah jua di beritau jangan tah di bawak kanak kanak ke hospital. Tapi kalau terpaksa jua, pelase jangan tah di biarkan macam di rumah. Hospital bah tu.

Di larang jua sudah. Kalau di tagurkan, marah. Biut muka. Apa kan masalah kitani inda paham paham dengan rules hospital yang di larang membawa kanak-kanak? Bukan apa tu, untuk menjaga kamu jua tu. Menjaga anak-anak biskita. Macam mana tah lagi kan Pihak hospital kan memberitahu? Inda ku paham.

Sudah tah orang tension dengan keaadan orang sakit di hospital, ani tia lagi kanak-kanak inda di tagur, di biar tia.. Sampai ada yang bemain rah tangga atu bah. Tinggi jua kali tu. Teludah ludah ke bawah. Basar jua sudah kanak-kanak atu. Beumor jua sudah. Berakal jua kalau 9 tahun ke atas kali ah. Beludah ia di tangga atas tingkat 3 and ke bawah. Membari gali jua tu. Eh!! ada ada saja.

Ani cerita di hospital. Ada etika nya jua. So baik baik tah. Pelan kan ke hospital, kalau bawa kanak-kanak atu, bah larang larang tah. Ibu bapa penjaga tah punya peranan tu. Supaya nada ada yang marah. Buat apa jua kan. Biskita ganya dapat di harap untuk menegor. Biskita saja tau and kenal bisdiorang atu. So.. buat ah. Jangan inda di buat. Action perlu dong!!

Jangan tah sampai pihak hospital mengeluar kan surat lagi, di tampal sana sini kanak-kanak di bawah umor inda boleh di bawa ke hospital jika tidak ada urusan or tidak sakitlah. Jangan tah sampai ada label TIDAK DI BENAR KAN MEMBAWA KANAK-KANAK BAWAH UMOR KE HOSPITAL.. bida eh. Okay tu. Paham paham.

Rumah sakit tempat orang sakit. Bukan tempat orang besuka ria. Banyak virus, penyakit beterabangan. Jadi inda patut lah kitani sebagai orang tua ibu bapa penjaga membawa kanak-kanak ke hospital tanpa sebab. Tanggongjawab kitani untuk menjaga anak anak kita agar terhindar dari penyakit berjangkit dan terhindar dari virus yang berterbangan in the air atu .. Bukan kitani yang mengulukan. Mun paham bisai.

Bukan apa ah, keraja nurse ani bukan nya mudah. Entah, kadang ada yang inda puas hati dengan keadaan. Ada jua yang babal atu, tapi ada jua yang really baik atu. Iatah kitani manusia and mempunyai attitude tersendiri. Bertuah lah jua jika kena dengan nurse yang baik. Yang perihatin. Yang betul betul menyumbangkan tenaga seikhlas hati, dengan niat yang baik menjalan kan tugas nya, nyaman jua hati. Tapi bila terkena yang sebaliknya, well.. terima saja. Macam atu tah ganya yang dapat kita terima, buat lah yang terbaik. Jangan gadoh. Inda bisai jua.

Memang inda dapat di nafikan. Ada yang baik and ada yang inda baik. Sama sama lah di mana mana jua. Frankly, for me, yang me liat ani, bukan senang menjadi nurse lah. Banyak tugas tugasan bisdiorang atu. Menjaga orang sakit bukan senang. Inda banyak yang sanggup. Membersih kan atu tah terutamanya, bukan senang.

Memerlukan skill. Imagine dalam satu wad, berapa orang kan di jaga, kan di salin, kan di mandikan etc.. banyak eh. So jangan cakap banyak lah. kalau inda puas hati dengan cara nurse nurse, bawa cakap dengan baik. Beritau bisdiorang yang kamu inda puas hati. Jangan tah emosi. Memang lah emosi, tapi control control jua. Bah.. kalau kamu nada, diorang jua yang menjaga. Biarlah bisdiorang menjaga dengan hati yang tenang and tiada benci. Okay tu.. boleh bincang.

Ia tah ... again. Bila ku meliat tugas tugas nurse ani, wah... bukan senang. Macam macam. Anyway... that's what i see now.

1 comment:

anakbrunei said...

Agree 101% nie... see my post on this issue at http://anakbrunei.org/2009/05/09/lets-go-for-a-picnic-at-the-hospital