Thursday, April 14, 2011

SKILL HIDUP

Dalam hidup biar matang. Tidak kira umor you berapa, bila matang you will survive dalam hidup ani. Memang semua boleh or bisa bernafas untuk terus hidup. Mempunyai matlamat dan semangat. Tapi ada kah kekuatan untuk survive untuk menikmati hidup yang memuaskan atau selamba saja hidup sampai ajal menjemput?

Atu kena tanya badan sendiri. Kalau selamba, bah liat tia cara hidup nya. Tiada erti dan mengalih saja hidup tanpa haluan. Tanpa cita-cita, tidak ada semangat untuk meneruskan hidup dan meliat hidup ini penoh makna jika ada tujuan.

Bunyi senang saja bila dengar SURVIVE atu, in reality OH!! mana senang. Senang jika punya skill dan ada cukup pengalaman jua. Pengalaman bukan dapat di beli, di lalui baru beroleh pengalaman. Pun jua, kekuatan mental dan segala, perlu dih.

Sat, i check Kamus Dwibahasa Oxford Fajar dulu dengan perkataan SURVIVE.. Nah.. TERUS HIDUP atau WUJUD. Jika SURVIVABLE - keadaan terus hidup.

Tidak kira menang atau kalah dalam apa jua hal, yang penting masih bertahan kan. Kalau menang pun, tapi inda bertahan dalam hal yang lain nya, itu masih kalah. Kalah menang dalam apa jua situasi, ya masih berjiwa untuk terus hidup dan percaya akan sesuatu yang baik tentunya akan di dapati atau di kecapi.

Bukan senang untuk mendapat kan skill. Biar hidup susah dulu, pelajari kesemua nya. Namun ada yang memlilih yang senang dulu jalan hidup dan bersusah kemudian. Adakah itu yang you mau? Eh au ah.. tanya badan sendiri. Susah bukan you senang jadikan susah. Bila sudah senang, susah nya untuk mempelajari sesuatu yang you belum pernah coba dan mungkin tidak akan mengetahui yang di coba itu untuk kegunaan masa akan datang.

Haha... kurang faham, its okay. Setiap hari ada yang mengusut untuk mempelajari sesuatu, padahal berguna kelak. Boleh membuatkan putus asa dalam kehidupan jika yang di mahu kan tidak tercapai. Tapi bila di kenang kembali, walau tidak tercapai, sesuatu yang lain di pelajari yang tidak nampak ketika itu, di gunakan untuk meneruskan hidup.

Hidup inda usah kelam kabut. Tapi mudah jika membuat perancangan. Juga tidak semuanya akan berjalan lancar untuk mendapatkan apa yang di rancang. Ada kalanya sebaliknya. Jadi pelajar terhebat waktu di bangku sekolah, namun sesuatu terjadi 360 degress turn menjadi nya seorang penganggor dan pengeder dadah atau jadi musuh masyarakat.

Terkejut. Apa tidak nya. Ada juga sebaliknya. Bukan yang terhebat di sekolah tapi 360 degree nya turning point dalam hidup nya membuat nya lebih terhebat dalam kehidupan. Tidak sangka dan jangan mengata. Itu lah rahasia jika ingin berjaya, jangan mengata pada kekurangan yang ada pada seseorang, mana lah tau keterbalikkan. Nauzubilah..

Masing-masing punya episod. Masing-masing punya drama. Masing-masing punya carta. Punca nya semua dari kita. Yang terbaik dan yang terburuk, eh.. au masih lagi hidup. Punya ketetapan hati, tetapkan hati. Punya kekuatan, bukan yang punya muscle berketul-ketul kuat, tapi kekuatan segala zahiriah dan batiniah, wah.. Salut you.


Mau nya saya ingin mengeluarkan semua isi yang ada dalam minda saat ini, namum berserabut tidak tersusun. Hahah.. bikin i ketawa sendiri macam orang ROCK. Kata kawan i, jangan cakap macam orang GILA, tapi ROCK saja nya.

MUTIARA KATANYA : Dalam hidup, terkadang kita lebih banyak mendapatkan apa yang kita tidak ingini. Akhirnya kita tahu bahawa yang kita inginkan, kekadang tidak dapat membuat hidup kita menjadi lebih bahagia.

No comments: