Monday, August 16, 2010

KURANG KAWALAN!

You? Sounds familiar? Adakah you IMPULSIVE BUYER??? Ahem.. Tanya pada diri kita sendiri sama ada jawaban nya .. au Zura atau inda Zura..

BERBOHONG KEPADA YANG LAIN, KHUSUSNYA PASANGAN, TENTANG APA YANG DIBELI DAN BERAPA BANYAK WANG YANG SUDAH DI BELANJAKAN... IMPULSIVE BUYER!

BERBELANJA MENGIKUT PERASAAN... IMPULSIVE BUYER!

MERASA TIDAK LENGKAP JIKA THIDAK MEMBAWA KAD KREDIT.. IMPUSLIVE BUYER!!

So... ada? Well impulsive buyer tu namanya and BAHAYA!!

Tips Mengawal Nafsu Berbelanja:-

1. Tinggalkan tempat atu jika kuat rasa hati kan membali barangan yand inda ada dalam senarai, inda terkawal.

2. Bawa duit secukupnya saja. Terutama kan ke gerai Ramadan, bawa saja duit dalam $2 ke $5 saja. Jangan labih. Karang tebali barang makanan tapi yang inda kan di makan.

3. Hindari ke shopping complex yang basar. Ke supermarket saja and beli barang yang perlu. Psst.. contoh kalau ke mall, kan membali barang satu, tapi meliat exhibition and huruf SALE, bah tia. Padahal barang atu sudah ada pun. So jangan tah jalan ke shopping complex kalau inda dapat mengawal. Bawa anak laki laki kalau kan ke sana jua, supaya kedia dapat menarik tangan you untuk menjauhkan diri dari booth booth atu.. :)

4. Jika STRESS OR DEPRESS.. bila kan ke complex membeli belah. BAHAYA!!! SHOPPING SAMPAI KANYANG cerita nya tu.. Tapi you boleh ke SPA.. or berbasikal kah, berentang kah, berjogging ke tempat tempat yang banyak pokok yang daun daun nya hijau, contoh di tempat rekreasi.. tenang tu.

5. Cari kawan.. (ada kan yang inda suka shopping.. hehe) ada tapi inda banyak, yang boleh mengingati kitani untuk inda terlampau menuruti kata kata hati yang kan membeli barang setiap kali kitani ke shopping complex..


Bah.. coba tia. Selamat bershopping.

No comments: