Wednesday, August 4, 2010

Betanya X hubby?

Ada kawan ku atu, ada kawan jua. Kena tanyakan - Oh.. si zura kawin sudah. Sekali nya 'okay kah si zura atu?' - hahah!! Apa pertanyaan nya atu? Em.. of course perempuan yang sudah kawin pulang betanya atu arah kawan ku. Apa yang okay apa yang inda okay? So UNSURE and why QUESTION like that?

Bangang kawan ku. Inda tau kan jawab macam mana. Em.. kalau orang sudah kawin, kata lah Alhamdulillah selamat di ijabkabulkan. Jangan tah di tanyakan 'okay kah si zura atu?'...

I have to say, i am not perfect. Hidup, Mati, Jodoh di tangan Tuhan. So.. for me, kan betanya orang, okaykah si ANU atu? Satu doubt yang ada yang mungkin inda baik or entah, ada doubt yang baik kan? Doubt is not good.

Kalau kawin ani pun, inda tau. Happy pulang awal ani, tapi Insyallah kalau di panjangkan jodoh, hingga ke akhir hayat. Tapi kalau inda ada jodoh, di sana tah ganya. Pasal 'okay kah si zura atu?', tanya balik arah diri sendiri -'okay kah aku ani?' or 'aku ani belaki, okaykah laki ku ani?' or 'perfect kah sudah aku ani?' or apa apa saja mengenai diri. Boleh you tanya diri you sendiri?

Ia tah nama nya ni. Lalai sibok hal orang, menjaga tepi kain orang, diri sendiri pulang koyak rabak inda di peduli.

For me, walaupun bini bini atu, janda sepuloh kali tia, entah ah.. ada jua kali, mungkin jodoh, pasangan inda serasi, inda jua memaksa diri kawin menahan rasa, banar baik jadi janda pebaik sepuloh kali. Mati diri makan hati. Tapi Insyallah.. jika bini bini atu tejumpa tia jodoh serasi, Masyallah... Insyallah berkekalan hingga ke akhirnya tu. No worries. Not for us to pikirkan hal orang, sama ada setahun kah, dua tahun kah or lima tahun kah orang atu kan kawin. Sentiasa lah berpikiran positif. Sentiasalah mendoakan rumahtangga orang atu selamat dan sentiasa dalam lindungan Allah, sentiasa lah berdoa agar ke dua orang atu di kuat kan iman dan macam macam lagi.

Ani.. ada yang siap menduga dan mendoakan em... 'eh! ku bari dua tahun saja tu eh!' or 'lima tahun saja kawin nya tu..'. Apa cerita dengan diri. Gerenti kah kamu yang macam atu akan bahagia? Sekali pun pelacur kawin dengan orang baik baik, or pelacur kawin dengan orang basar basar, mana tani tau qualitinya sesudah kawin. Semua bukan untuk kitani jadi kan bahan untuk cerita cerita. Doakan saja degan doa doa yang baik. Baik burok orang atu bepasal. Inda ia baik saja yang baik, yang burok atu burok.

Jangan marah ah when i said like this. Memberi contoh keadaan yang entah mungkin susah orang menerima. Tapi mudahan sejahat mana kitani pun, biar jahatnya arah diri saja. Jangan arah orang. And jua kalau orang atu sudah berumahtangga, happy tah. Jangan di persoalkan.

Bagi kawan ku yang punya kawan betanya atu, jawabkan tia arah nya yang aku cakap, aku ani bukan nya perfect. Aku sama manusia like you all. Aku punya perasaan. Aku punya pengalaman. Aku punya kehidupan yang tidak mungkin ku mau swap degan pengalaman orang lain. Aku ialah aku. Aku boleh mengatur hidup ku. Aku boleh buat pelan. Aku boleh jadi jahat. Aku pun boleh jadi baik. Aku ada lah aku. Ganya, hanya Allah saja yang tau segala-galanya mengenai aku. Hidup mati ku, amalan ku, dosaku, apa jua isi perut hati ku, hanya Allah saja yang tau dan dapat memberikan jawapan arah kawan ku punya kawan. Kawan ku inda dapat jawab tu, ganya anguk anguk bangang saja jawapannya...

Maaf sekiranya doubt kawan ku punya kawan atu baik. Tapi kalau sebaliknya, iatah jawapan ku tu di atas ah. Sebab, ia betanya jua, pasal X hubby ku. Nya 'mana X lakinya?' - haha.. ketawa jua ku. Kawan ku pun cakap 'cali jua orang ani ah..'.

Jawapan nya untuk soalan atu, 'Alhamdulillah, X laki ku sudah berkeluarga. Punya anak satu. Beautiful girl jua. Comel. Alhamdulillah.. X laki ku kawin dengan pilihan nya yang baik hati jua. Peramah orang nya. Alhamdulillah.. inda ada yang inda baik dengan keadaan.' Jodoh kami inda panjang, ada sebab sebab tertentu. Dan ada hikmah di sebalik semua nya. Dan Allah telah menyediakan jalan kehidupan ku yang inda akan ada dapat orang merasakan kenikmatannya dan kesakitannya untuk menjadi seorang manusia dengan pengalaman pengalaman yang di beriNYA.

Salam.. Semoga kitani semua dalam lindungan Allah.. Amin.

No comments: